تصویر ورزش

   فعّالیّت جسمانی منظم، و آمادگی جسمانی خوب، نه تنها به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند، بلکه کیفیّت زندگی و سلامت را بالا می‌برد. داشتن آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، به شما کمک می‌کند که هم خودتان احساس خوبی داشته باشید، هم خوب‌تر به نظر برسید و از زندگی بیشتر لذّت ببرید.

   آمادگی جسمانی خوب می‌تواند به شما کمک کند که از اوقات فراغت بیشتر لذّت ببرید. فردی که بدنی متناسب و ورزیده دارد، کمردرد ندارد، فشار خون بالا ندارد، سرزنده و با نشاط است، بیشتر و بهتر می‌تواند در فعّالیّت‌های اوقات فراغت (نظیر کوه‌نوردی، سیر و سیاحت در طبیعت، و بازی‌های مختلف و گروهی) شرکت کند، تا فردی که این ویژگی‌ها را ندارد. شاید لذّت بردن از اوقات فراغت به سال‌های زندگی شما اضافه نکند، امّا قطعاً باعث خواهد شد که در این سال‌ها واقعاً زندگی کنید.

   آمادگی جسمانی مناسب می‌تواند به فرد کمک کند که کار مؤثرتر و با کیفیّت بهتر انجام دهد. فردی که مقاومت بالایی در مقابل خستگی، درد عضلانی، و مشکلات کمر دارد، توان بیشتری برای انجام کار مولّد دارد، و در پایان یک روز پُرکار، هنوز هم انرژی برای ادامه زندگی، روابط خانوادگی، و اجتماعی دارد. برنامه‌های ورزشی در اداره‌ها و مؤسسه‌های مختلف، تأثیر بسیار زیادی بر علاقه‌مندی کارکنان و کاهش غیبت از کار دارد.

   آمادگی جسمانی خوب برای زندگی مؤثر ضروری است. هر فردی برای انجام فعّالیّت‌های عادی روزانه، بدون خستگی غیر عادی، نیاز به آمادگی جسمانی دارد. کسی که آمادگی جسمانی دارد، می‌تواند کارهای روزمره شامل خرید، حمل بار، و انجام کارهای منزل، تا سایر وظایف زندگی عادی را آسان‌تر انجام داده، و از آن بدون درد یا ترس از آسیب لذّت ببرد.

   آمادگی جسمانی خوب می‌تواند شما را در عملکرد ایمن و برخورد با موارد اضطراری و غیرمنتظره یاری کند. ما معمولاً انتظار موارد غیرمنتظره را نمی‌کشیم، امّا در صورت وقوع، برخورد با چنین مواردی، آمادگی جسمانی قابل توجهی را می‌طلبد. به عنوان مثال، برای مقابله با سیل، شاید لازم باشد که ساعت‌های متوالی، بدون استراحت، گونی‌های شن را پر کرد و چید. قربانیان حوادث جاده‌ای، ممکن است لازم باشد مسافت‌های طولانی را برای کمک خواستن راه بروند یا بدوند. در جوامع ناامن، دفاع شخصی مقوله‌ای است که نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد. حتّی برای کارهای ساده‌ای مثل تعویض یک لاستیک پنچر هم، آمادگی جسمانی لازم است.

   آمادگی جسمانی، پایه‌ای برای فعّالیّت‌های ذهنی خلّاق و پویا است. شاید شما ضرب‌المثل «عقل سالم در بدن سالم است» را شنیده باشید. این ضرب‌المثل، جدیداً با برخی شواهد علمی تأیید شده است. یک تحقیق جدید، حاکی از آن است که تأثیر فعّالیّت و آمادگی جسمانی روی عملکرد هوشی مثبت است. یک مطالعه نشان داده که فعّالیّت، رشد سلول‌های جدید مغزی را تقویت می‌کند. مدت زمانی که در طول روز، صرف فعّالیّت جسمی می‌شود، به کودکان کمک می‌کند که یادگیری بهتری داشته باشند، حتّی اگر زمان کم‌تری صرف فعّالیّت‌های ذهنی شود.