تغذیه و پیشگیری از سرطان پروستات

تأثیر تغذیه در پیشگیری و ابتلا به سرطان پروستات

    بدون شک می‌دانید که داشتن برنامه‌ی غذایی کم‌چرب، کم‌کالری، و سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، و غلات کامل، برای سلامت مفید است. اما اگر خدایی ناکرده، دچار سرطان پروستات شده باشید، باید بدانید هر آن چه میل می‌کنید، نقش مهمَی در پیشرفت سرطان دارد. علاوه بر این، انتخاب مواد غذایی مناسب در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، و یا افزایش خطر آن نقش دارد. با ما همراه باشید تا با تأثیر تغذیه در این بیماری بیشتر آشنا شوید.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با تغذیه‌ی مناسب

    دریافت میزان کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق مصرف مواد غذایی سالم و مفید، یک روش کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است. بنابراین اگر می‌خواهید بدن‌تان را از شر سرطان پروستات خلاص و یا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید، به سراغ مواد غذایی مناسبی بروید، که امتحان خود را در جهت مقابله با ترکیب‌های سرطان‌زا پس داده‌اند. این مواد غذایی ضد سرطان پروستات عبارتند از:

 

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی

    یکی از بهترین و مؤثرترین مواد غذایی پیشگیری‌کننده از سرطان، گوجه‌فرنگی است؛ به همین دلیل، یک آیتم ویژه به آن اختصاص می‌دهیم. می‌پرسید چرا؟ به خاطر ای نکه سرشار از لیکوپن است و این ماده‌ی مفید، تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، ریه، و سرطان معده دارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که میزان بالای لیکوپن در خون، ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد، و حتّی به کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی کمک زیادی می‌کند. محققان بر این عقده هستند که لیکوپن دریافت شده از منابع طبیعی مانند مواد غذایی تازه، مؤثرتر از دریافت مکمل است. توصیه می‌کنیم گوجه‌فرنگی و محصولات به دست آمده از آن را به رژیم غذایی خود افزوده و از خواص آن، نهایت بهره را ببرید. توجّه داشته باشید که تفت دادن گوجه‌فرنگی با اندکی روغن، به خصوص روغن زیتون، باعث آزاد شدن هر چه بیشتر لیکوپن موجود در آن می‌شود.

    لازم است که در خصوص مصرف زیاد غلات تصفیه شده، یعنی غلاتی که فیبر کمی دارند، مانند برنج و پاستاهای تهیّه شده از آرد سفید، یا بیسکویت، و غیره، نیز هشدار دهیم، چون محققان سوئدی بر این عقیده هستند که این مواد غذایی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برند.

 

میوه‌های تازه

میوه‌های تازه

    داشتن یک برنامه‌ی غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، برای پیشگیری از ابتلا به اکثر سرطان‌ها مؤثر است. میوه‌های حاوی لیکوپن، مانند هندوانه، برای سلامتی پروستات فوق‌العاده‌اند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فیبر پکتین که در میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، آلو، و مرکبات موجود است، و برای غلیظ شدن انواع مرباها و مارمالادها استفاده می‌شود، به کاهش چهل درصدی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان، میوه‌های تازه را اضافه کنید. مصرف یک عدد پرتقال به عنوان میان وعده‌ی بعدازظهر و یا اضافه کردن سیب به غلات صبحانه، باعث افزایش میزان فیبر دریافتی‌تان می‌شود.

 

سبزیجات

سبزیجات 

    نتایج پژوهش‌ها در دانشگاه کولورادو نشان داده است که مردان آسیایی در مقایسه با مردان غربی، کم‌تر به این سرطان مبتلا می‌شوند. به خاطر این که رژیم غذایی‌شان سرشار از سبزیجات و فیبرهای غذایی است. محققان بر این عقیده هستند که دریافت فیبرهای غذایی باعث کاهش رشد و گسترش بیماری می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بروکلی و گل‌کلم، تأثیر ویژه‌ای در کاهش ابتلا به سرطان پروستات دارند، به خاطر این که خانواده‌ی کلم‌ها، به کاهش رشد سلول‌های سرطانی در بدن کمک می‌کنند. بهتر است روزانه از مصرف سالاد سبزیجات با انواع سبزیجات رنگی غافل نشوید.

 

چای سبز و سویا

چای سبزsoy

    با وجود این که محققان نظرات مختلفی در خصوص تأثیر این مواد غذایی در خصوص سرطان پروستات دارند، امّا، نتایج اکثر پژوهش‌ها از تأثیر محافظتی این دو ماده‌ی غذایی خبر می‌دهند. توصیه می‌کنیم چای سبز را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید، و به قهوه‌تان کمی شیر سویا اضافه کنید.

 

ماهی

ماهی

    ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم هر هفته چند مرتبه ماهی میل کنید.

 

مواد غذایی افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به سرطان پروستات

گوشت قرمز کباب شده

    همان‌طور که برخی مواد غذایی، به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کنند، برخی دیگر به افزایش خطر ابتلا به این سرطان و رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند، آقایانی که گوشت قرمز زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. نتایج یک پژوهش جدید که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، تأیید می‌کند که گوشت قرمز کباب شده، به‌ویژه گوشت گاو، خطر ابتلا به مشکلات پروستات را دو برابر بیشتر می‌کند.

    توجه داشته باشید که گوشت‌های قرمز دیگر، و مواد غذایی فراوری شده نیز، در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری نقش دارند. بنابراین آقایان باید از زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی بپرهیزند. محققان توصیه می‌کنند که پروتئین مورد نیاز  بدن  خود  را،  از  طریق  مصرف  تکه‌های  تازه  و  کم‌چرب  گوشت،  لوبیا  و  حبوبات  دیگر  تأمین  کنید. بهتر است حواس‌تان به محصولات لبنی نیز باشد. درست است که میزان چربی موجود در لبنیات کم‌تر از گوشت قرمز است، امّا با این حال، این محصولات غذایی نیز حاوی همان اسیدهای چربی هستند که در گوشت قرمز وجود دارند؛ بنابراین می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.

    لازم است که در خصوص مصرف زیاد غلات تصفیه‌شده، یعنی غلاتی که فیبر کمی دارند، مانند برنج و پاستاهای تهیّه شده از آرد سفید یا بیسکوییت، و غیره، نیز هشدار دهیم، چون محققان سوئدی بر این عقیده هستند که این مواد غذایی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برند. این احتمال با مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین نیز به‌طور چشمگیری بالا می‌رود.

    محققان معتقدند، میزان کلی کربوهیدرات‌های مصرف‌شده در روز، نقش چندانی در ابتلا به این بیماری ندارد، بلکه نوع کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. توجّه داشته باشید که غلات تصفیه‌شده، شاخص کلیسمی بالایی دارند و در ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، نقش زیادی دارند.

 

سخن آخر

    سخن آخر این که، در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی، زیاده‌روی نکنید. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به‌ویژه گوجه‌فرنگی، غلات کامل، و در عین حال، کاهش مصرف گوشت قرمز و مواد غذایی تصفیه‌شده، و صنعتی، ضامن سلامتی شما خواهد بود.

 

منبع: سایت تبیان

 

 

آمار بازدید

امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
تمام بازدیدها
۷
۵۱
۷
۳۱۵
۱۰۶۵
۲۲۵۹
۱۳۷۱۰

بازدیدکنندگان در حال حاضر

ما 30 مهمان و 0 عضو آنلاین داریم